ارتباط میان دانشگاه و رسانه ضرورتی استراتژیک و عامل توسعه علمی جامعه است
ارتباط میان دانشگاه و رسانه ضرورتی استراتژیک و عامل توسعه علمی جامعه است
رئیس دانشگاه مازندران با تأکید بر اینکه گاهی میان علم و رسانه تنش‌هایی ایجاد می‌شود اما این «تنش سازنده» لازمه رشد است، گفت: ارتباط میان دانشگاه و رسانه، ارتباطی اجتناب‌ناپذیر و حیاتی است؛ دانشگاه محل تولید دانش است و رسانه نهاد توزیع دانش. این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

به گزارش خبرنگار آفاق آنلاین از بابلسر،ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه مازندران امروز همایش استانی دانشگاه و رسانه در این دانشگاه از حضور تمامی اصحاب رسانه‌های گروهی، فعالان فضای مجازی و خبرنگاران تشکر می‌کنم و امیدوارم همیشه شاهد حضور شما بزرگواران در محیط‌های علمی و دانشگاهی باشیم.

هم‌نشینی دانشگاه و رسانه، فرصتی برای هم‌افزایی علمی

وی با اشاره به اینکه این همایش دو گروه بزرگ اجتماعی، یعنی جامعه دانشگاهی و اصحاب رسانه را گرد هم آورده است، اظهار کرد:این هم‌نشینی را به فال نیک می‌گیریم. دانشگاه و رسانه هر دو منطق خاص خود را دارند؛ دانشگاه بر پایه دقت، عمق و اثبات‌پذیری حرکت می‌کند و رسانه بر محور سرعت، جذابیت، ساده‌سازی و مخاطب‌محوری. پیوند این دو نهاد می‌تواند به شکل‌گیری هم‌افزایی علمی منجر شود.

صالحی عمران با تأکید بر اینکه گاهی میان علم و رسانه تنش‌هایی ایجاد می‌شود اما این «تنش سازنده» لازمه رشد است، افزود: ارتباط میان دانشگاه و رسانه، ارتباطی اجتناب‌ناپذیر و حیاتی است؛ دانشگاه محل تولید دانش است و رسانه نهاد توزیع دانش. این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

بومی‌سازی علم و زبان رسانه‌ای دانشگاهیان

رئیس دانشگاه مازندران در ادامه گفت:یکی از مهم‌ترین وظایف ما دانشگاهیان، بومی‌سازی علم و انتقال آن به زبان قابل فهم برای عموم مردم است. من سال‌ها در حوزه آموزش و تربیت فعالیت کرده‌ام و بیش از ۱۵۰ مقاله علمی در نشریات داخلی و خارجی منتشر کرده‌ام، اما از حدود ۱۵ سال پیش به این نتیجه رسیدم که باید علم را به زبان ساده‌تر برای جامعه بیان کرد.

وی افزود:در سال‌های اخیر بیش از هفت‌هزار مصاحبه و گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف انجام داده‌ام تا از طریق رسانه‌ها بتوانیم مفاهیم آموزشی و علمی را به بطن جامعه منتقل کنیم. به باور من، ما دانشگاهیان هنوز زبان رسانه را به‌خوبی نمی‌شناسیم و باید این مهارت را بیاموزیم.

نقش رسانه در مشروعیت‌بخشی و نظارت اجتماعی

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به دیدگاه‌های جامعه‌ شناختی و کارکردگرایانه رسانه گفت: رسانه‌ها در کنار اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، در مشروعیت‌بخشی اجتماعی به دستاوردهای علمی نیز نقش دارند. آن‌ها می‌توانند دانشگاه را از برج عاج علمی به عرصه اجتماعی بیاورند و میان مردم و نهاد علم پیوند برقرار کنند.

او ادامه داد: رسانه‌ها علاوه بر نقش نظارتی، می‌توانند به برندسازی دانشگاه‌ها و جذب حمایت‌های مالی، اجتماعی و حتی سیاسی کمک کنند. رسانه‌ها توانایی برجسته‌سازی فعالیت‌های علمی و آموزشی را دارند و می‌توانند افکار عمومی را به سمت موضوعات مهم هدایت کنند.

پر کردن شکاف آگاهی میان نخبگان و جامعه

صالحی عمران با تأکید بر اهمیت عمومی‌سازی علم گفت: یکی از چالش‌های جامعه ما شکاف آگاهی میان نخبگان و عموم مردم است. رسانه‌ها می‌توانند این شکاف اطلاعاتی را پر کنند و موجب افزایش درک عمومی از مسائل علمی و اجتماعی شوند. این امر در حوزه‌های محیط زیست، گرمایش زمین و مسائل اجتماعی استان مازندران بسیار حیاتی است.

ضرورت آموزش مهارت‌های رسانه‌ای برای دانشگاهیان

وی تأکید کرد:دانشگاهیان باید مهارت‌های ارتباطی و رسانه‌ای را بیاموزند و در مقابل، رسانه‌ها نیز می‌توانند با روزنامه‌نگاری علمی، مفاهیم دانشگاهی را برای مردم تبیین کنند. اگر این دو نهاد در کنار هم با احترام متقابل حرکت کنند، جامعه به سوی توسعه علمی و فرهنگی پیش خواهد رفت.

صالحی عمران افزود:ارتباط میان دانشگاه و رسانه یک ضرورت استراتژیک است. با همکاری این دو نهاد، داده‌های علمی بهتر پردازش می‌شوند، شناخت اجتماعی عمیق‌تر می‌شود و مسیر توسعه کشور هموارتر خواهد شد.

 

 

 

  • نویسنده : سمیه کریمی