تخصیص اعتبار ملی به استان مازندران در اولویت است / چالش‌ها و برنامه‌ها در حوزه‌های بهداشت، کشاورزی و زیرساختی
تخصیص اعتبار ملی به استان مازندران در اولویت است / چالش‌ها و برنامه‌ها در حوزه‌های بهداشت، کشاورزی و زیرساختی
نماینده ساری و میاندورود در مجلس با اشاره به کمبود اعتبار ملی برای این استان که خدمات ملی ارائه می‌دهد، بر اهمیت تخصیص منابع مالی برای پروژه‌های زیرساختی و خدماتی تأکید کرد و گفت: حوزه‌هایی همچون آب، راه، کشاورزی و سلامت برای مردم مازندران حیاتی هستند، اما هنوز مشکلات زیادی در این زمینه‌ها باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار آفاق آنلاین از ساری،عالیه زمانی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس امروز در نشست با اصحاب رسانه خانم بمناسبت روز زن مسائل مختلفی از جمله مشکلات مالی، بودجه و خدمات عمومی استان مازندران را مورد بحث و بررسی قرار داد.

بررسی مسائل بودجه‌ای و نظارتی
وی با اشاره به نزدیک شدن به فصل بودجه، از اهمیت نظارت بر فرآیند اجرایی و تخصیص منابع سخن گفت. او به نمونه‌هایی از مشکلات در تخصیص بودجه مانند عدم واریز وجوه برای خرید آمبولانس‌ها توسط ایران‌خودرو و سایپا اشاره کرد و توضیح داد که این شرکت‌ها برخلاف قانون، مبلغ مربوطه را واریز نکرده‌اند.

پیشرفت در طرح‌های زیرساختی و خدماتی
نماینده مردم ساری و میاندورود با اشاره به طرح‌های مختلف در استان، از تلاش برای بهبود وضعیت در حوزه‌های آب، راه، کشاورزی و سلامت خبر داد. او تأکید کرد که برنامه‌ها باید با توجه به نیازهای واقعی مردم و اولویت‌بندی مناسب، اجرایی شوند.

چالش‌ها در حوزه کشاورزی
او وضعیت حوزه کشاورزی در مازندران را نگران‌کننده خواند و گفت که این استان با مشکلاتی در تأمین نهاده‌ها، بذر، کود و سم مواجه است و به دلیل اقلیم خاص مازندران، نیاز به تغییر الگوی کشاورزی احساس می‌شود.

سیاست‌های پیشگیری در حوزه سلامت:
زمانی بر اهمیت سیاست‌های پیشگیرانه در حوزه سلامت تأکید کرد و گفت که بیمه پیشگیری باید تقویت شود تا با کاهش آسیب‌ها، بار مالی در آینده کاهش یابد. وی به برنامه‌های دولت برای پوشش بیمه سلامت رایگان برای دهک‌های اول تا پنجم اشاره کرد.

پوشش بیمه‌ای برای بیماری‌های خاص:
نماینده مردم‌ ساری و میاندورود در مجلس از تشکیل صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و حمایت‌های مالی برای بیماران سرطانی خبر داد و گفت که در سال‌های اخیر پوشش بیمه‌ای برای این بیماران تقویت شده است.

آلودگی هوا و ترافیک در مازندران
زمانی در مورد آلودگی هوا در مازندران نیز توضیح داد و گفت: “آلودگی هوا در استان به دلایل مختلفی از جمله تردد بالای خودروها و سوخت مازوت نیروگاه‌ها شدت گرفته است.” او از مشکلات ترافیکی و تأثیر آن بر آلودگی هوا در ایام تعطیلات و تردد بالا انتقاد کرد.

راهکارهای مقابله با مشکلات:
زمانی از پیگیری‌های مجلس در راستای کاهش آلودگی هوا و حل معضلات ترافیکی خبر داد و از دولت خواست نگاه جدی‌تری به رفع مشکلات زیست‌محیطی و زیرساختی استان داشته باشد.

نماینده مردم ساری و میاندورود بر ضرورت تخصیص اعتبار ملی به استان تأکید کرد و گفت: “مازندران استانی است که خدمات ملی ارائه می‌دهد، اما همچنان نیازمند توجه ویژه به منابع مالی و پروژه‌های زیرساختی است.

در ادامه، تنظیم خبر خط‌به‌خط، حرفه‌ای و قابل انتشار رسانه‌ای بر اساس محورهای مشخص‌شده شما (راه، ترافیک، آلودگی هوا، ضعف شاخص‌ها و نبود برنامه توسعه) ارائه می‌شود؛ متن ویرایش شده، منسجم و خبری است و از زیاده‌گویی گفتاری پاک‌سازی شده است:

تناسب راه و ترافیک در مازندران بدترین وضعیت کشور را دارد

زمانی، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به چالش‌های زیرساختی استان مازندران گفت:مازندران تنها سه درصد راه‌های کشور را در اختیار دارد، اما تا شش ماه اخیر هشت درصد بار ترافیکی کشور را تحمل می‌کرد؛ تناسبی که به گفته کارشناسان، بدترین و نامناسب‌ترین وضعیت در سطح کشور است.

وی افزود:این فشار سنگین ترافیکی، یکی از عوامل اصلی تشدید آلودگی هوا در مازندران است؛ موضوعی که متأسفانه در سیاست‌گذاری‌های ملی کمتر دیده شده و نیازمند نگاه جدی‌تر و مطالبه‌گری قوی‌تر از سوی استان است.

نماینده مردم ساری و میاندورود با انتقاد از نحوه ارائه آمارهای استانی،اظهارکرد: یکی از چالش‌های اساسی مازندران این است که شاخص‌های توسعه‌ای استان در بسیاری موارد واقعی ارائه نمی‌شوند و استان به‌صورت غیرواقعی «برخوردار» نشان داده می‌شود، در حالی که مشکلات عمیق زیرساختی و خدماتی وجود دارد.

زمانی ادامه داد:وقتی شاخص‌ها بهتر از واقعیت نمایش داده می‌شود، طبیعی است که سهم مازندران از اعتبارات ملی و استانی کاهش پیدا کند، زیرا منابع به سمت استان‌هایی هدایت می‌شود که شاخص‌های ضعیف‌تری دارند.

وی دومین مشکل اساسی استان را نبود برنامه جامع توسعه دانست و تصریح کرد:مازندران فاقد یک برنامه جامع توسعه آینده‌نگر است؛ برنامه‌ای که مشخص کند استان در پنج یا ده سال آینده قرار است به کجا برسد. تعدد برنامه‌های پراکنده جای برنامه جامع را نمی‌گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به ارتباط مستقیم برنامه توسعه با جذب اعتبارات ملی گفت:اگر پروژه‌ها و نیازهای استان در قالب برنامه‌های بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه تعریف نشوند، امکان دریافت اعتبارات ملی را از دست می‌دهند و عملاً از چرخه بودجه کشور حذف می‌شوند.

زمانی تأکید کرد: بسیاری از استان‌ها به دلیل داشتن نگاه آینده‌نگر و برنامه‌محور، پروژه‌های خود را در زمان تدوین برنامه‌های ملی تثبیت کرده‌اند، اما مازندران به دلیل نبود این نگاه، در توزیع اعتبارات عقب مانده است.

وی افزود:نتیجه این ضعف برنامه‌ریزی، امروز در حوزه‌هایی مانند آلودگی هوا، ترافیک، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل و فشار بر زیرساخت‌ها به‌وضوح قابل مشاهده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در ادامه گفت:طبق قانون، به ازای ورود هر خودروی جدید باید چهار خودروی فرسوده از رده خارج شود، اما در عمل حتی یک‌چهارم این عدد نیز محقق نشده و حمایت لازم از اقشار نیازمند، به‌ویژه رانندگان تاکسی، صورت نمی‌گیرد.

زمانی با انتقاد از روند توزیع تسهیلات نوسازی ناوگان بیان کرد: افرادی که معیشتشان وابسته به تاکسی است، ماه‌ها در صف تسهیلات می‌مانند، اما برخی افراد دارای سرمایه و روابط، به‌راحتی چندین سهمیه دریافت می‌کنند؛ این روند ناعادلانه باید اصلاح شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:حل چالش‌های مازندران نیازمند آمار واقعی، برنامه جامع توسعه، اصلاح نگاه ملی و افزایش مطالبه‌گری استان است؛ بدون این مؤلفه‌ها، مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک همچنان تکرار خواهد شد.

 

 

 

  • نویسنده : سمیه کریمی