به گزارش آفاق آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران، دکتر رضا لحمیان رئیس واحد استانی در این نشست اظهار داشت: آموزش مبتنی بر دانش کاربردی است نیاز به برنامه هاي درسي متناسب، تجهیزات لازم، بهرهمندی همزمان از تخصص نخبگان علمی و تجربه خبرگان شغلی دارد تا بتوان بین دنیای آموزش با دنياي كار ارتباط برقرار کرد.
دکتر لحمیان افزود: دانشگاه جامع علمیکاربردی تلاش نموده طلایهدار حرکت عظیمی در کشور باشد و به عنوان یک دانشگاه مهارت آفرین علم را با عمل و تئوری را با کاربرد پیوند زده به جنگ داعش بیکاری شتافته است تا از طریق بازطراحی فرآیندها و تقویت آموزشها در محیط واقعی کار؛ دانش آموختگانی تربیت نماید که ضمن سرآمدی در کاربرد علوم فراگرفته شده، الگویی برای ترویج خودباوری، خداباوری و دغدغه مندی نسبت به جامعه باشند. به این ترتیب این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی ماهر و متخصص با “پرورش ذهنیت کارآفرینی در بین دانشجویان” آنان را برای حرکت در مسیر اشتغال نیز هدایت میکند.
رییس واحد استان مازندران تصریح کرد: در طول ۳ سال اخیر، دانشگاه جامع علمی کاربردی برای انجام این مهم، ضمن ریل گذاری گامهای بلندی را برداشته است که به لطف پروردگار، دستاوردهای ماندگاری برای کشور و استان به همراه خواهد داشت.
دکتر رضا لحمیان در ادامه به تنظیم سندآمایش و استخراج الگوی توسعه متوازن دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی همسو با سیاستهای کلان و متناسب با ماموریت ترسیم شده با درک اهمیت آمایش سرزمین برای مدیریت آینده، از سال ۱۴۰۰ تنظیم سند آمایش آموزش عالی علمی کاربردی را به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار داد، و در حال حاضر این سند متناسب با آمایش سرزمین هر استان تهیه و شده مبنای پذیرشهای دانشگاه قرار گرفته است. پیاده سازی و تمرکز بر این سند طی ۴ پذیرش اخیر دانشگاه منجر به غربالگری و حذف بخش قابل توجهی از رشته محلهای فاقد تقاضا و نیاز بازار (کاهش رشته محلها از ۸۷۷۵ در پذیرش مهر ۱۴۰۱به ۴۴۰۹ رشته محل در پذیرش مهر ۱۴۰۳) گردیده است. این تعداد در استان مازندران در دو سال گذشته نزدیک ۱۰۰ کدرشته محل بوده است.
رییس واحد استان مازندران تدوین و تصویب رشته های جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی دیگر دستاوردهای این دانشگاه برشمرد و افزود: ماهیت آموزشهای علمی کاربردی نشأت گرفته از نیازهای بازارکار و حوزه های شغلی است و روزآمدی این نوع از آموزشها همگام با تحولات شغلی به عنوان یک اصل قلمداد می شود. بنابراین با بهره مندی از حضور خبرگان حوزه های شغلی و متخصصان موضوعی پس از مطالعه، جمع آوری و پردازش اطلاعات بازارکار با رویکرد شناسایی، طبقه بندی مشاغل موجود و آینده کشور به ویژه با تاکید بر مشاغل نوظهور و کم سرمایه بر و با بهره گیری از منابع اطلاعاتی متعدد و نتایج مطالعات آمایش سرزمینی و آمایش آموزش عالی علمی کاربردی، ۱۲۵ عنوان رشته جدید از طریق تحلیل حوزه های شغلی و استخراج شایستگی هر یک از مشاغل، احصاء و تدوین شد. با استقبال متقاضیان این رشته ها از سال ۱۴۰۱ متناسب با نیاز هر منطقه در مراکز آموزش علمی کاربردی سراسر کشور در حال اجراست. سهم مازندران از رشته های جدید تدوین شده ۲۳ رشته می باشد.
دکتر لحمیان در ادامه به تشریح برنامه تضمین اشتغال دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با تمرکز بر رفع چالش اشتغال جوانان، الگوهای مطلوب آموزشهای شغلی را با استفاده از ظرفیت محیط واقعی کار طراحی نموده تا در تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند به عنوان یکی از مولفه های توسعه ی پایدار، سهیم و در اشتغال اثربخش نیز نقش آفرین باشد. با این رویکرد طراحی، تدوین و اجرای آموزشهای عالی علمی کاربردی با توجه و نگاه به شغل و بازار کار انجام می شود که نتیجه آن اشتغال قریب به ۷۳ درصد دانش آموختگان این نظام است.
وی افزود: با نگرش جدید طی مشارکت همه ذینفعان از جمله صاحبان کسب و کار، همه فرآیندها، به نحوی بازآفرینی شدند که متضمن اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان نظام آموزش عالی علمی کاربردی باشند. بنابراین با شناسایی ظرفیت های اشتغال حوزه های شغلی و با استناد برنامه اشتغال صنایع؛ نسبت به تنظیم برنامه تضمین اشتغال اقدام شد. به طوری که طی دو سال اخیر اشتغال بیش از ۱۵ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی در سراسر کشور توسط صنایع مختلف کشور به دو صورت در زمان تحصیل و پس از فراغت از تحصیل تضمین شده است که سهم استان مازندران بیش از هزار و ۵۰۰ نفر نفر بوده است.
دکتر رضا لحمیان در ادامه با اشاره به تدوین و تصویب طرح آباد توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: طرح ملی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان (آباد) را برای ارتقای توان اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهی توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی طراحی شده تا در گام اول در مسئولیت اجتماعی اشتغال سالانه ۵۰ هزار دانش آموخته بیکار سهیم شود. طرحی که با اخذ تصویب نامه هیئت وزیران در خرداد ماه سال جاری تحول جدی را در فرآیندهای جذب و بکارگیری، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی را برای صنعت و در درون صنایع تسهیل خواهد نمود. در این راستا طی تفاهم با سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نسبت به پذیرش مسئولیت ۲۵۰ هزار نفر نیروی فناوری اطلاعات که از نیازهای اساسی کشور در این مقطع به شمار می رود و در برنامه هفتم توسعه نیز تکلیف شده است، اعلام آمادگی شده است. چرا که شناسایی، طراحی و اجرای آموزشهای تکمیلی بین سطوح تحصیلی و کوتاه مدت به منظور افزایش توانمند تخصصی شاغلین و بروزرسانی آنها یکی از ویژگیهای خاص و متمایز این دانشگاه به شمار می رود. نکته قابل توجه استقبال بی نظیر متقاضیان و رشد چشمگیر ارایه این آموزشهای توانمندساز طی دو سال اخیر در این دانشگاه بوده است.
رییس واحد استان مازندران طرح صلاحیت حرفه ای را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه برشمرد و افزود: در حال حاضر به مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور احراز صلاحیت حرفه ای کارکنان دولت به این دانشگاه واگذار شده که در مراحل اجرایی است. در استان مازندران این طرح برای دو مجموعه دولتی استان در حال پیاده سازی است.
دکتر لحمیان ادامه داد: هر چند پیاده سازی و اجرای برنامه های فوق، کیفیت را در این دانشگاه در سطح قابل توجهی ارتقا بخشید، اما طرح جامع نظارت هوشمند برای تضمین کیفیت در دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شده است. با اجرای این طرح فرآیندهای نظارت و ارزیابی اجرای صحیح فرآیند آموزش مورد رصد قرار گرفته و اصلاح در مسیر حرکت جایگزین تصمیمات دفعی و پایانی خواهد شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مازندران در پایان خاطر نشان کرد: تمامی دست اندرکاران نظام آموزش عالی علمی کاربردی با تمام توان تلاش می نمایند تا دانش آموختگانی را تربیت کنند که با اثربخشی در حوزه های شغلی و در چرخه اجرایی کشور، موجبات سربلندی و ارتقای کشور عزیزمان را در پهنه منطقه ای و جهانی فراهم نمایند. بنابراین اگر دغدغه شغلی برای آینده فرزندانمان وجود داشته باشد، باید آن ها را به سمت آموزش های مهارتی یا حرفه آموزی هدایت کنیم.