کمتر از ۴۰ مدرسه مازندران دارای بخاری گازی هستند
کمتر از ۴۰ مدرسه مازندران دارای بخاری گازی هستند
مدیرکل نوسازی مدارس مازندران با اشاره به رویکرد استان در ارتقای ایمنی مدارس، گفت: هدف ما استانداردسازی کامل سیستم‌های گرمایشی است و در همین راستا، مدارس باقی‌مانده دارای بخاری گازی نیز به‌زودی به سیستم‌های گرمایشی ایمن و مرکزی مجهز می‌شوند.

به گزارش خبرنگار آفاق آنلاین از ساری،مهدی استادیان ساروی مدیرکل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس مازندران امروز در نشست مشترک هژبر جوادی مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران در خصوص راهکارهای استانداردسازی و هوشمندسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس استان با تأکید بر رویکرد استان در حذف کامل سامانه‌های گرمایشی پرخطر، اظهارداشت: هدف ما استانداردسازی کامل سیستم‌های گرمایشی مدارس است و در حال حاضر کمتر از ۴۰ مدرسه در مازندران از بخاری‌های گازی استفاده می‌کنند که برنامه‌ریزی شده این مدارس نیز از فهرست مدارس دارای بخاری حذف و شرایط لازم برای بهره‌مندی از سیستم‌های ایمن و استاندارد فراهم شود.

وی با اشاره به عملکرد دولت چهاردهم در این حوزه افزود: از ابتدای فعالیت دولت چهاردهم تاکنون ۵۲۶ کلاس درس در استان بهسازی و استانداردسازی شده و در سال گذشته حدود ۷۰ میلیارد تومان برای این بخش هزینه شده است.

استادیان ساروی ادامه داد: همچنین در سال جاری تاکنون بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی پیش‌بینی و پیمانکاران مربوطه جذب شده‌اند، هرچند تکمیل پروژه‌ها مستلزم تداوم تخصیص اعتبارات در سال آینده است.

مدیرکل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس مازندران با اشاره به چالش‌های مالی مدارس اظهار کرد: افزایش هزینه‌ها و کاهش توان مشارکت خانواده‌ها موجب شده است که مدارس در بسیاری موارد امکان رفع مشکلات گرمایشی را از محل سرانه یا کمک‌های مردمی نداشته باشند و ناچار شویم به‌صورت فوری و خارج از برنامه‌ریزی‌های معمول، پیمانکاران را برای رفع مشکلات ایمنی اعزام کنیم.

استادیان ساروی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقدشده میان دستگاه‌ها گفت: این تفاهم‌نامه بر استفاده از بخاری‌های با راندمان بالا، بهسازی موتورخانه‌ها و هوشمندسازی سیستم‌های گرمایشی تأکید دارد و بر اساس آیین‌نامه‌های ابلاغی، تأمین گرمایش مدارس باید از طریق سیستم‌های حرارت مرکزی و ایمن انجام شود

وی هوشمندسازی موتورخانه‌ها را اولویت اصلی نوسازی مدارس استان دانست و افزود: تمرکز بر هوشمندسازی و بهسازی موتورخانه‌ها می‌تواند ضمن تأمین گرمایش استاندارد و ایمن در کلاس‌های درس، نقش مؤثری در کاهش مصرف گاز و جلوگیری از پرت انرژی داشته باشد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران در پایان با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی میان دستگاه‌ها تصریح کرد: با کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های اعتباری و فنی نوسازی مدارس و شرکت گاز، می‌توان اقدامات مؤثرتری انجام داد؛ اقدامی که هم به نفع آموزش‌وپرورش و رفع دغدغه‌های ایمنی مدارس است و هم با کاهش مصرف انرژی، از بروز حوادثی مانند گازگرفتگی و مشکلات ناشی از نقص موتورخانه‌ها در فصل سرد سال جلوگیری می‌کند.

 

 

  • نویسنده : سمیه کریمی