محقق علوم دینی و پژوهشگر قرآنی به گزارشگر گفت:شست و شوی دل با پیاده روی همراه با معرفت اربعین

جمعه 26 مهر 1398 بازدید: 155 کد خبر: 12936 [نسخه چاپی]

در گفت وگو با یک محقق علوم دینی:

آغاز قیام حضرت مهدی ( عج ) با خونخواهی جدش حسین ( ع ) است

سمیه اکبری فرد، محقق علوم دینی، به رابطه مهدویت و اخرالزمان و عصر عاشورا اشاره کرد و گفت: در باب مهدویت همین جمله گویا است یکی از القاب حضرت قائم، منتقم است بدین معنا که حضرت مهدی ( عج ) منتقم خون سیدالشهداء ( ع ) است و در حقیقت یک رابطه تنگاتنگی بین قیام حضرت با قیام امام حسین ( ع ) در روز عاشورا است و بارها در قرآن و روایات به این رابطه اشاره شده است.

وی ادامه داد: در آیه 33 سوره اسراء خداوند می‌فرمایند: " و لا تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلا یسرف فی القتل انه کان منصورا" خداوند از امام حسین ( ع ) به عنوان مظلوم و از حضرت حجت به عنوان منصور و خونخواه منتقم یاد می‌کند. مظلومی که در روز عاشورا به شهادت رسید و منقمی که در دوره آخرالزمان منتقم خون حسین ( ع ) است.

این محقق علوم دینی در ادامه تفسیر این آیه به روایتی از امام رضا ( ع ) گاشاره کرد و افزود: روایتی از امام رضا ( ع ) داریم که در باب تفسیر این آیه فرموده اند که مراد از مظلوم، حسین ابن علی (ع ) است که مظلوم کشته شده است و ما اولیای دم او هستیم. چون قائم ما قیام کند به خونخواهی حسین ( ع ) می‌آید و امام به صراحت بیان می‌کند که این آیه در وصف جدمان و حضرت مهدی نازل شده است.

این مفسر، به ظهور حضرت حجت ( عج ) و جملات ابتدایی ایشان در رابطه مستقیم با قیام عاشورا از زبان حضرت قائم ( عج ) اشاره کردند و گفت: حضرت در باب معرفی خود می‌فرمایند: الا یا اهل العالم، انا الامام القائم، الا یا اهل العالم انا الصمصام المنتقم ،الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشان، ان جدی الحسین علیه السلام طرحوه عریانا، ان جدی الحسین علیه السلام سحقوه عدوانا" آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم، منم شمشیر انتقام گیرنده، جد من حسین را تشنه کام کشتند، برهنه روی خاک افکندند، آگاه باشید ای جهانیان که جد من حسین ( ع ) را از روی کینه توزی پایمال کردند. این روایات نشان دهنده آن است که قیام حضرت با خونخواهی جدش حسین ( ع ) شروع می‌شود.

وی به روایتی از امیرالمومنین ( ع ) در باب منتقم خودن حضرت مهدی ( ع ) اشاره کرد و گفت: در روایتی از حضرت امیرالمومنین ( ع ) داریم که حضرت مهدی ( عج ) را منتقم خون همه اهل بیت معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: به خدا سوگند که من و دو فرزندانم شهید می‌شویم و خداوند هنگام آخرالزمان مردی را از نسل من بر می‌انگیزد که انتقام خون همه ما خواهد بود.

این بانوی نخبه قرآنی تصریح کرد: در دعای ندبه بارها خونخواهی حضرت حجت ( عج ) در باب عاشورا اشاره شده است که مستحب است صبحگاه روز جمعه خوانده شود و خود این دعا بسیار مستند است که امام برای قیام عاشورا و خونخواهی خون سید الشهداء بر خیزیده اند. در دعا می‌خوانیم: این الحسن، این الحسین، این ابناء الحسین و در جایی دیگر می‌خوانیم: این طالب بدم المقتول بکربلاء" کجاست آن کشته کربلاء را خونخواهی کند.

وی ادامه داد: در زیارت مقدسه حضرت حجت ( عج ) از دلدادگی و دلبستگی اش نسبت به جدش امام حسین ( ع ) بارها دم می‌زند و بسیار خواسته است که ای کاش در روز عاشورا حضور داشت و به یاری جدش می‌شتافت و این زیارت نشانه روشنی از باب علاقه مندی حضرت مهدی ( عج ) به جدش حسین و انتقام خواهی برای آن حضرت است و چه زیبا حضرت می‌فرماید: من دعا می‌کنم برای مومنی که مصیبت جد شهیدم را یادآور بشود.

اکبری فرد، به زیارت عاشورا و رابطه آن با خونخواهی حضرت مهدی ( عج ) اشاره کرد و اظهار داشت: در زیارت عاشورا هم که بسیار مستند و مخصوص خود امام حسین ( ع ) است آمده که حضرت به عنوان انتقام گیرنده یاد شده اند.در جایی از زیارت آمده است که " ان یرزقنی طلب ثاری کم مع امام هدی مهدی ناطق بالحق منکم" و در جای دیگر آمده ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه و آله" و این دو فریضه نشان از خونخواهی حضرت مهدی ( ع ) است.