معصومه شعبانی مدیر امر شعب آبشار عاطفه های غرب مازندران:

آبشار عاطفه ها از مردم و برای مردم گام بر می دارد

جمعه 15 شهريور 1398 بازدید: 241 کد خبر: 12920 [نسخه چاپی]



سازمان مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه های بابل که 9 سال پیش با مدیریت معصومه شعبانی کارش را در شهر بابل آغاز نمود اکنون در زمره یکی از سرآمدترین موسسه کشورقرار گرفته است. گسترش خدمات در بخش های مختلف و ارتقاء به 3 شعبه شهرستان بابل و مدیریت امور شعب غرب مازندران تنها گوشه ایی از موفقیت بارز این موسسه مردم نهاد است. برای آشنایی بیشتر و بهتر مردم با این موسسه به سراغ مدیریت شعبه بابل و امور شعب غرب مازندران  رفتیم و سوالاتی را در قالب گفتگو مطرح نمودیم. مطالب زیر چکیده ای از این گفتگو می باشد.
 خانم شعبانی در ابتدا موسسه آبشار عاطفه ها  را معرفی کنید؟
سازمان مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه های بابل فعالیتش را از سال 89 با محوریت تهیه جهیزیه برای خانواده های نیازمند تحت پوشش آغاز نمود و با ارائه خدمات صادقانه، خیلی زود توانست با اعتماد خیرین جایگاه خود را در موسسات خیریه پیدا وتثبیت کند. لذا با توجه خیرین این موسسه تلاش کرد گستره فعالیت خدماتی خود را توسعه دهد و در حال حاضر با دارا بودن سه شعبه شامل شعبه درمان و ایتام، شعبه جهیزیه و دفتر مدیریت امور شعب غرب مازندران به عنوان یکی از سرآمدترین شعبه کشور حدود یک هزار و 700 خانوار نیازمند شهرستان بابل را  با جمعیت 3 هزار نفر زیر پوشش دارد. سازمان خیریه مردم نهاد آبشار عاطفه ها و مدیریت امور شعب غرب مازندران در چند سال متوالی موفق شد با ارائه خدمات شایسته، عنوان برتر را از بین 550 شعبه سراسر کشور کسب نماید.در حال حاضر حدود 4 هزار خیر نیکوکار با عضویت ثابت با این خیریه همکاری دارند

چشم انداز و اهداف تان را تشریح کنید؟
موسسه سازمان مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه های کشور اکنون به یک جایگاه بین المللی ارتقاء یافته است و با توجه به این امر چشم انداز پنج ساله اول خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز و تا سال ۱۴۰۳  با پیاده سازی گام های تعیین شده در واحد تحقیق توسعه و آموزش خیریه آبشار عاطفه ها در راستای خدمت رسانی به مستضعفین دنیا، شکل‌گیری جامعه مهدوی و آماده سازی جهانی برای فراهم آوردن زمینه ظهور، به پایان می‌رساند. لذا سازمان مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه های بابل نیز سعی دارد اهدافش را در راستای این چشم انداز 5 ساله که شامل 5 گام،  اول ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای فیزیکی و ارتباطی از طریق ایجاد شبکه‌های اجتماعی مردمی در سراسراستان به منظور ریشه کنی (فقر مادی و معنوی) با استفاده از ظرفیت های بومی و محلی، گام دوم کشف استعداد های محروم استان از میان ظرفیت‌های انسانی و محلی، گام سوم آموزش و توانمندسازی( مهارتی و معنوی) استعدادهای محروم کشف شده و جذب سرمایه های پاک برای توسعه زیرساخت‌های آبادانی زیست‌بوم های محلی مناطق محروم و دور افتاده ، گام چهارم بسیج استعدادها و ظرفیت‌های انسانی توانمند شده در راستای توسعه و آبادانی استان با ورود به بازار کار و رونق تولید و گام پنجم ارائه الگوی جامعه پویا و مهدوی ایرانی اسلامی می باشد، تعریف نماید.
شما چگونه و با چه نگاهی به سمت این موسسه رفتید؟
بنده به طور اتفاقی با این موسسه آشنا شدم. در برنامه‌های ریاست جمهوری درخواست کار داده بودم. یک روز از استانداری بابت درخواستم تماس گرفتند و زمانی که مراجعه کردم برای حضور در بنیاد مسکن، یک شرکت مهندسی و آبشار عاطفه ها ( چون بابل جای خالی داشت)با من صحبت شد. علیرغم اینکه حقوق بنیاد مسکن سه برابر بود ولی زمانی که نام خیریه به میان آمد و چون ارادت خاصی به امام رضا داشتم، به عشق امام رضا نظرم به سمت آن جلب شد. در مورد نحوه فعالیتش پرس و جو کردم و طبق شرکت درآزمون در مشهد پذیرفته شدم  و با سپری کردن یک دوره آموزشی موفق به اخذ مجوز از مشهد شدم و از سال 89 تاکنون در این موسسه خیریه فعالیت دارم.
خانم شعبانی ، سازمان مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه ها به مدیریت شما چند سالی است در رده یکی از شعبات موفق کشور قرار دارد؟ در خصوص این موفقیت ها لطفا  توضیح دهید؟
زمانی که من مسئولیت این موسسه را پذیرفتم، بابل دارای یک شعبه بود اما اکنون بابل دارای 3 شعبه ( جهیزیه، ایتام و امور شعب) است و به زودی به 5 شعبه ارتقاء می یابد.  زمانی که مسئول استان مازندران شدم مازندران دارای 5 شعبه بود و اما  اکنون ۱۸ شعبه از بابل تا رامسر را تحت پوشش دارد و سرپرستی آن به عهده من است.
7 سال متوالی رتبه برتر کشور در اختیار بابل بود .  بابل در همایش سالانه  از نظر خدمات دهی رتبه اول را کسب کرد. دارای امتیاز بازرسی و حسابرسی است و دارای 9 معاونت در امور شعب اعم از معاونت مالی اداری، حسابرسی و بازرسی، روابط عمومی فرهنگی، نیکوکاری، معاونت پشتیبانی و توسعه شعب، معاونت جهیزیه، ایتام، معاونت درمانی و مددکاری اجتماعی است و فکر کنم همه ی این موارد ذکر شده برای نشان دادن چهره

موفق موسسه مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه های بابل کافی باشد.
احتمال افزایش شعبه ها وجود دارد؟
ایجاد شعبه در بخش های ششگانه شهرستان بابل جزو برنامه های ماست که با هدف حل مشکلات ایاب و ذهاب و رفاه حال خانواده‌های نیازمند انجام خواهد شد.
در خصوص گستره فعالیت این سازمان مردم نهاد توضیح دهید ؟
 این سازمان اولین حرکتش تهیه جهیزیه برای خانواده های نیازمند تحت پوشش بود و از آغاز فعالیت تاکنون، نزدیک به یک هزار و ۱۱۵ جهیزیه به نوعروسان نیازمند اهدا کردیم. در کنار اهدای جهیزیه، کارهای عمرانی و درمانی  را نیز در برنامه های خود قرار دادیم به طوری که ۶۰ درصد پزشکان و 3 بیمارستان بابل و تعدادی از داروخانه ها، آزمایشگاه  و سونوگرافی ها با ما قرارداد رایگان دارند.
 خدمات تحصیلی خیرین، حامی ماهیانه بچه های ایتام، بیمه عمر برای بچه های تحت پوشش، برگزاری کلاس های آموزشی و ورزشی مختلف به صورت رایگان، اهدای پوشاک، خوراک و مستمری دیگر خدماتی است که ارائه می‌دهیم.
کمک های خیرین به موسسه بیشتر نقدی است یا غیرنقدی؟
هم نقدی است هم غیر نقدی.
نکته ای که لازم است اشاره کنم این است که 90 درصد از خدمات ما از سوی خیرین به صورت مستقیم به حساب و خانواده‌های نیازمند واریز می‌شود. یعنی خیر با دریافت شماره حساب نیازمندان از سوی ما، مبلغ را مستقیماً به حساب نیازمندان واریز می‌کند و این امر مسئولیت را بسیار راحت تر می کند .
بخش سهم سادات، ایتام، صعب العلاج، عام، زندانی ما همه تفکیک شده است و کمک های نیت کننده در همان بخشی که نیت کرد ، هزینه می‌شود.
 درکنار این خیرین، ما خیرین حسینی هم داریم که پیشنهاد ایجاد موکب از سوی آنان به ما داده شد و حدود 6سال  است که سازمان مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه های بابل  اقدام به برپایی موکب می کند.
" پنجشنبه های مهربانی" یکی از کارهایی جدیدی است که شما در این موسسه برگزار می کنید، در این روز چه اقدامات متفاوتی انجام می دهید؟
"پنجشنبه های مهربانی" یکی از بهترین حرکتی است که در موسسه مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه های بابل انجام می دهیم و اتفاقا بچه ها هم برای این روز انتظار می کشند. در" پنجشنبه های مهربانی" هر هفته تعدادی از بچه های ایتام را  به یک مکان تفریحی دعوت می‌کنیم و کلاس های آموزشی زبان و نقاشی برای آنها برپا می‌کنیم. اهدای هدایا داریم و بهترین رستوران ها را برای آنها انتخاب می کنیم حتی برای آنها جشن های تولد برگزار می‌کنیم در واقع یک تور تفریحی برای آنها محسوب می‌شود. خوشبختانه خیرین هم از این طرح ما استقبال خوبی داشتند و اتفاقا حضور پیدا می کنند و از نزدیک با بچه‌ها صحبت می‌کند. به باور من" پنجشنبه های مهربانی"  فرصت مناسبی برای ایجاد ارتباط  و آشنایی این بچه ها با خیرین است.
خانم شعبانی؛ شما در زمان وقوع بحران همیشه یکی از پیشگامان کمک رسانی بودید،  مطلع هستیم کمک های خیر خواهانه ای در زمان زلزله کرمانشاه و همچنین کمک به سیل زدگان کشور در سال 98 داشته اید کمی در این خصوص صحبت کنید؟
به اعتقاد بنده کمک های بشر دوستانه در زمان بلایای طبیعی یک وظیفه انسانی است ما هم اول بر حسب وظیفه انسانی خودمان تلاش کردیم سهمی در این امداد رسانی داشته باشیم. از سوی دیگر با توجه به اینکه مجوز موسسه خیریه ما در سطح ملی و بین المللی است لذا تصمیم گرفتیم ستاد بحران را در این موسسه راه اندازی کنیم و کمک هایی هم از سوی این ستاد جهت امدادرسانی انجام گرفت. در بحث زلزله کرمانشاه موسسه مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه های بابل 4 تریلی کمک های اولیه شامل خوراک، پوشاک، وسایل گرمایشی، لوازم خانگی و کپسول گاز و پیک‌نیک را روانه محل حادثه دیده کرد، 10 روز تهیه غذای گرم برای زلزله زدگان را تامین کرد و در کنار آن  یک دستگاه نانوایی که توسط یک خیر بزرگ بابلی به همین منظور خریداری شده را نیز در محل مستقر کرد و به مدت دوماه نان برای مردم کرمانشاه پخت نمود.
در سیل نوروز ۹۸ که متاسفانه  قسمت های مهمی ازکشوردرگیر آن شد نیز سعی کردیم بر حسب بضاعت خودمان کمک هایی داشته باشیم و در این راستا تهیه ۵۰ سری جهیزیه از سوی دفتر مرکزی مان در مشهد برای مازندران  و دریافت کمک ۱۷۰ میلیون تومانی پوشاک و لوازم بهداشتی داشتیم.
سوال پایانی؛ نگاه خیرین را نسبت به موسسه مردم نهاد خیریه آبشار عاطفه های بابل چگونه ارزیابی می کنید؟
آبشار عاطفه ها از مردم و برای مردم گام بر می دارد. اگر کمک و نگاه حمایتی خیرین نبود قطعا ما در مسیر پیش رو، نمی توانستیم اینقدر موفق عمل کنیم. بیشتر کمک های ما از سوی خیرین است. به جرات می گویم ما تاکنون شاید کمک هایی از سوی مسئولین استانی دریافت کرده ایم اما متاسفانه ریالی را مدیون کمک های مسئولین شهرخودمان نیستیم. لیکن با قدردانی از لطف و حمایت های چندساله ی همه خیرینی که ما را در این مسیر سبز یاری می کنند، انتظارم این است تا خیرین ازنزدیک در جریان اهداف م

ا قرار بگیرند، با خانواده های نیازمند بیشتر آشنا شوند و با علم به این موضوع ما را در کمک به خانواده های نیازمند کمک کنند.